De Brusselse Begijnhofkerk wordt House of Compassion

House of Compassion – Beguinage – Begijnhof – Beginenhof is een project van een groep Franstalige en Nederlandstalige christenen in het hart van Brussel. Alle vrijwilligers zijn geworteld in de realiteit van de grootstad en ze zijn zich ook bewust van haar rijkdom. De initiatiefnemers staan dicht bij mensen ‘in de rand’ en ze willen de Begijnhofkerk een nieuwe, aangepaste bestemming geven.

De vrijwilligers willen vanuit deze prachtige plek, die bekend is om zijn opvang van mensen zonder papieren, ook in de toekomst openheid cultiveren, het bewustzijn verruimen en bruggen bouwen. Daarom willen de initiatiefnemers tegelijkertijd dit ‘gemeenschappelijk huis’ beschermen en een relatie aangaan met toeristen en omstanders, met gelovigen van alle overtuigingen en filosofieën, met mensen en verenigingen die zich inzetten voor een meer rechtvaardige wereld, met buren in de wijk, met al wie geïsoleerd of uitgesloten wordt.

“De initiatiefnemers staan dicht bij mensen ‘in de rand’ en ze willen de Begijnhofkerk een nieuwe, aangepaste bestemming geven”

In het hart van de kerk staat er een grote lange tafel. Ze vormt de essentie van het Huis van Mededogen en staat symbool voor universele openheid en een verlangen naar eenvoud.

House of Compassion (HOC) is een project ‘onderweg’ en bouwt voort op een lange voorgeschiedenis en het werk van priester Daniël Alliët. Het project heeft één centrale intuïtie: de hoogdringendheid van mededogen.

In het project is er sprake over vier pijlers: 1. werk maken van onthaal, 2. maandelijks het reële leven solidair vieren, 3. stilte als bron van vrede en verzoening koesteren, 4. via kunst en evenementen de maatschappelijke kwesties ‘ter sprake’ brengen.

HOC is sterk verankerd in zijn sociale omgeving en haalt het beste uit de lokale expertise. Er zal worden samengewerkt met Wakande Amazones en CollectActif, die veel ervaring hebben met het verdelen van voedseloverschotten op de markt van Anderlecht.

Atelier Groot Eiland werkt mee aan de constructie van specifiek meubilair. Het adviesbureau 3E (Kalkkaai 6) is bereid het project te ondersteunen door professioneel advies te verlenen over mogelijke duurzame verwarmingsoplossingen.

De lange tafel kan worden uitgebreid tot op het voorplein. In een hoek van de kerk is er permanent onthaal door vrijwilligers. Daarbij aansluitend is er een info- en expozone waar je zowel informatie kunt vinden over de Begijnhofkerk zelf als over het initiatief en de aankondiging van de evenementen. Op dit ogenblik is er de tentoonstelling ‘Left luggage’ (voorheen te zien in de Mechelse Kazerne Dossin) ondergebracht.

Een wit tapijt leidt de bezoeker naar de kapel van de ‘Gouden Regel’ en naar de stille ruimte. De Gouden Regel verwijst naar de wijsheid van zowat alle religies en gezindheden: ‘Behandel de ander zoals je zelf wilt behandeld worden’. De rechterbeuk is gereserveerd is voor de permanente tentoonstelling van het Dr. Guislain Museum. De bezoeker vindt er werken rond een thema dat verband houdt met mededogen.

HOC staat open voor al wie ‘partner’ wil worden van dit geweldig initiatief in hartje Brussel. CIMIC vzw houdt je op de hoogte!

Op dit ogenblik is de tentoonstelling ‘Left luggage’ in de Begijnhofkerk ondergebracht (voorheen te zien in de Mechelse Kazerne Dossin) (foto: Tom D’Haeyer).

In het hart van de Begijnhofkerk staat een grote lange tafel. Ze vormt de essentie van het Huis van Mededogen en staat symbool voor universele openheid en een verlangen naar eenvoud (foto: Tom D’Haeyer)

Marc Colpaert