Redactioneel 12 – april 2020

website-versie= https://us20.campaign-archive.com/?e=&u=032e0c64e89a6bd9ca205d779&id=7efcef2f23

Beste lezers,

‘Pasen’ en de paas-‘vakantie’ zijn dit jaar wel heel sterk overschaduwd door het coronagebeuren. Duizenden mensen stierven en werden in alle stilte begraven. In zekere zin blijft niemand gespaard, maar de ene al meer dan de andere. De verspreiding van het virus verloopt in elk land, in elk continent anders. We verzamelden voor deze nieuwsbrief weer enkele getuigenissen, een selectie van reflecties. En niet vanzelfsprekend, maar toch ook troostend nieuws…

De huidige toestand haalt bij Shadan Alhamwy herinneringen uit het Syrische Homs naar boven. Liana Tolonge Tshatshi vertelt over de onverwachte dynamiek in Denderleeuw. Anne Seghers schetst hoe vrijwilligers bij de ‘sociale kruidenier’ mensen aan de nodige voeding helpen.

Maanden geleden hadden we een rondleiding gepland in het Antwerpse museum M HKA n.a.v. Dooltocht / A desperate quest to find a base for hope, van Els Dietvorst. Die tentoonstelling wordt nu verlengd. We brengen een bespreking door Kathleen Weyts als voorproefje.

Verder zetten we enkele reflecties over de gevolgen van deze crisis in de kijker. John Vandaele interviewt Paul De Grauwe (London School of Economics) in MO* over zijn economische visie. Simon De Meulemeester ontmoet in Knack historicus Rutger Bregman die “het neoliberale jargon vandaag volkomen lachwekkend vindt”. Sociologe Bea Cantillon (UAntwerpen) klaagt in Knack aan dat “we er geen benul van hebben hoe armen de lockdown doormaken”.

Jonna Mazet is een vermaarde Amerikaanse epidemiologe, directeur van het One Health Institute aan de Universiteit van Californië. Ine Renson ontmoet haar en schrijft een beklijvend artikel in De Standaard: ‘De grootschalige vernieling van ecosystemen is de voornaamste aandrijver’ van deze crisis.

Verder bezorgen we jullie enkele links die we vanuit India, Colombia, Afrika en de VS doorgestuurd kregen. In India is er een ‘Caste-factor in social distancing’, in Colombia is er nog altijd de synode, die verzoening wil bewerkstelligen.

Enkele Afrikaanse academici (Roger-Claude Liwanga en Francis Akindès) waarschuwen voor de (onbedoelde) neveneffecten die de noodzakelijke maatregelen tegen het coronavirus dreigen te hebben in samenlevingen met grote ongelijkheid en zwakke staatsstructuren.

En Jeffrey Sachs, de beroemde prof economie van Columbia University, spreekt in het Vaticaan klare taal over het einde van de Amerikaanse suprematie.

Tot slot kondigen we het troostvol nieuwe boek van Roger Burggraeve aan: ‘Geen toekomst zonder kleine goedheid. Naar genereus samenleven in verantwoordelijkheid vanuit Levinas’.

Net voor het verzenden van deze nieuwsbrief werd ons meegedeeld dat oud-collega en vriend, Jos Smeets is overleden. Jos was een Dominicaan die zich sinds de jaren tachtig wereldwijd actief heeft ingezet voor een meer rechtvaardige en vredevolle wereld. We brengen een ‘in memoriam’ op het eind van deze brief.

Veel lectuur. Neem je tijd.
Hartelijke groet en tot eind mei,
De redactie

Marc Colpaert, Jan Van Criekinge, Guido Minne, Luc Vankrunkelsven, Pascal Blanquaert, Liana Tolonge Tshatshi