Studiedag Heldere Bronnen over Thich Nhat Hanh: ‘Leven in Aandacht’
Leuven, 2 december 2023

Thich Nhat Hanh (Thay) was één van de invloedrijkste spirituele leiders van de 20ste en 21ste eeuw. De zenmeester, denker, dichter en vredesactivist was een pionier die een praktisch en geëngageerd boeddhisme ontwikkelde dat gericht was op het dagelijkse leven, in het gezin, in relaties en in de maatschappij. Op zaterdag 2 december is er een studiedag aan hem gewijd in Leuven.

De bescheiden monnik zocht geen roem, maar toch bereikte hij miljoenen mensen over de hele wereld en was hij in gesprek met politici, parlementsleden, bedrijfsleiders en vooraanstaande (media)figuren wereldwijd.

Thomas Merton, de Amerikaanse katholieke theoloog en trappistenmonnik, schreef over hem: “He is more my brother than many who are nearer to me by race and nationality, because he and I see things exactly the same way”.

Martin Luther King nomineerde hem voor de Nobelprijs voor de Vrede en Barack Obama verwees in een speech bij zijn bezoek aan Vietnam in 2016 naar één van zijn kernlessen: in een echte dialoog zijn beide partijen bereid te veranderen…

Die verandering beschreef Thay zelf ooit kernachtig als the way out, is the way in, de uitweg is de weg naar binnen. Een weg van innerlijke transformatie gaf Thay de kracht en de moed om tijdens de Vietnam-oorlog consequent en met gevaar voor eigen leven te blijven pleiten voor vrede, maar ook voor geweldloze, mededogende sociale actie, zonder partij te kiezen.

Zenmeester Thich Nhat Hanh (1926-2022) was één van de invloedrijkste spirituele leiders (foto: Plum Village, France).

Die weg was het ook die hem overeind deed blijven tijdens zijn 40-jarige ballingschap in Frankrijk. En die weg was het die hem leidde bij het stichten van een nieuwe boeddhistische kloosterorde, de Orde van het Interzijn, het oprichten van Plum Village in het zuiden van Frankrijk, het schrijven van talloze inspirerende teksten, het geven van retraites en de ontwikkeling van beoefeningen als loopmeditatie, zitmeditatie, eetmeditatie, totale ontspanning, werkmeditatie en stoppen, glimlachen en mindful ademen.

De ‘studiedag’ op 2 december zal aandacht geven aan de biografie van deze spirituele leider, alsook een inzicht en overzicht proberen te bieden van de fundamenten die aan zijn levensbeschouwelijke en ethische opvattingen ten grondslag liggen.

Thay benadrukte evenwel steeds opnieuw My Life is my message, mijn leven is mijn boodschap. Daarom willen we van deze dag vooral een dag van aandacht maken en zullen we naast het hoofd vooral ook het hart en de handen voeding geven door ook zelf te oefenen.

Martin Luther King en Thich Nhat Hanh op 31 mei 1966 tijdens een persconferentie in Chicago (foto: Plum Village, France).

We nodigen je graag uit op de studiedag ‘Heldere bronnen’ op zaterdag 2 december 2023.

Georganiseerd door SPES-forum vzw, UP Leuven, CIMICvzw, Filosofenfontein VZW.

Campus Heilig Hart, Naamsesteenweg 355, 3001 Heverlee-Leuven

9.00: Onthaal

9.30: Welkom door Luk Bouckaert, lid van het bestuursorgaan van SPES namens SPES, Sangha Leuven, UP KU Leuven, CIMICvzw en Filosofenfontein

9.35 – 9.50: Geleide meditatie in de traditie van Thay door Marleen Van den Bosch, leken dharmalerares

9.50 – 10.00: Situering van Thay en introductie over zijn leven door Erik Vanleeuw, voorzitter SPES en beoefenaar

10.00 – 10.30: A Cloud Never Dies, biografische documentaire over Thich Nhat Hanh – https://youtu.be/DRObW9noiVk

10.30 – 11.30: Meditatieve lezing door Marleen Van den Bosch, leken dharmalerares

11.30 – 12.00: Theepauze in aandacht, korte introductie door dr. Jan De Vos, jeugdpsychiater en actief in de jeugdzorg

12.00 – 12.30: Loopmeditatie door Marleen Van den Bosch, leken dharmalerares

12.30 – 14.30: voorlezen van de contemplaties gevolgd door lunch (gedeeltelijk in aandacht)

14.30 – 15.00: totale ontspanning door Marleen Van den Bosch, leken dharmalerares

15.00 – 15.30: Theepauze in aandacht

15.30 – 16.30: Getuigenissen: Waarom beoefen ik mindfulness en welke impact heeft het op mijn persoonlijke en professionele leven?

• Dr. Jan Devos, jeugdpsychiater en actief in de jeugdzorg

• Luc Deneffe, directeur De Wissel

• Steven Laureys, auteur van Het no-nonsense meditatieboek en onderzoeker van het menselijk bewustzijn en het effect van meditatie op de hersenen

16.30: Slotbeschouwing door Jacques Haers s.j.

16.45: we drinken een glas

Meer informatie op de website van SPES-Forum: https://www.spes-forum.be/activiteiten/2-12-2023-studiedag-heldere-bronnen-over-thich-nhat-hanh-leven-in-aandacht/

Inschrijven kan via SPES: https://forms.gle/kzuUhJamAWZzFKZ7A

Lees verder (inhoud oktober 2023)