De wieg van CIMIC stond zo’n dertig jaar geleden aan de hogeschool te Mechelen. Zwarte zondag (1991) had mensen als Marc Colpaert, Thierry Verhelst en Greet Castermans wakker geschud. Ze wilden studenten een bredere kijk geven op wat er in de wereld gebeurt en hen tot wereldburgers opleiden. Niet met een westerse bril op de neus, maar vanuit de gemeende dialoog met mensen aan de andere kant van de wereld. CIMIC als opleiding en Centrum Intercultureel Management en Internationale Communicatie was geboren.
In 1999 werd de vzw CIMIC opgericht als tandem voor de opleiding. De vzw verzamelde de nodige expertise, research en consultancy. Ze begeleidde en ondersteunde organisaties en bedrijven in hun interculturele zoektocht.
Het scholenlandschap veranderde. Het expertisecentrum en de opleiding pasten niet meer in het plaatje. In 2020 studeerden de laatste studenten af aan de Thomas Morehogeschool.
Die beslissing schudde oud-studenten wakker. Ze namen de fakkel over en verzamelden enthousiaste en gedreven experten, docenten en studenten rond een nieuwe vzw. Dit luidde een nieuw tijdperk in voor CIMIC vzw.
PLUIMEN OP DE CIMIC-HOED (in willekeurige volgorde)
- Buitenlandse stages in samenwerking met AFS
- Begeleiding van Colruyt in een scholenproject in Indonesië
- Opleiding rond interculturaliteit voor gevangenisbewakers, VDAB-personeel en legerleiding
- Intense contacten met India, Pakistan en Finland
- Publicaties in samenwerking met EPO over interculturaliteit
- …
ONZE INSPIRATIE
- INTER: in between us/ geen ‘multi’-definities
- CULTURELE: naar de bevindingen van Thierry Verhelst, Edith Sizoo en het internationale Zuid-Noord-Netwerk, Renaat Devisch (KUL).
- DIALOOG: geïnspireerd door M. Buber, E. Levinas, H. Arendt, Raimon Panikkar, René Girard, Manu Alphonse SJ en Durre Ahmed
- is altijd ook INTERGENERATIONEEL: geïnspireerd door Ivan Boszormenyi Nagy en zijn contextuele ethiek.
- INTERLEVENSBESCHOUWELIJK: geïnspireerd door Manu Alphonse SJ, Durre Ahmed, de bevrijdingstheologie, Sarah, Birsen, e.a.
- en SYMBOLISCH: het inzicht dat de taal van de mythos in het westen wegkwijnt en de taal van de logos te rigide wordt ingevuld.