Analyse resultaten Indiase deelstaatverkiezingen: de tijd is rijp voor een federaal front, democratie en secularisme werken toch!

1. Mamata Banerjee, de dynamische politica van West-Bengalen, werd verkozen voor een derde opeenvolgende ambtstermijn. Het hele officiële apparaat van de centrale regering in Delhi werd ingezet om haar regering in West-Bengalen proberen omver te werpen. Toch kon ze in de talloze bijeenkomsten en meetings de gemene tactieken van haar rivalen sec en koel counteren. Elke dag nam de ‘home minister’ deel aan een bijeenkomst ondanks het feit dat ze door een ongeluk in een rolstoel was beland.

Mamata Banerjee wist haar TMC-partij in West-Bengalen naar een overwinning te stuwen in de deelstaatverkiezingen (foto: OneIndia).

Premier Narendra Modi nam ook deel aan verschillende meetings, waar hij op een bedenkelijke manier de politica van de Trinamool Congress Party (TMC) beledigde en kleineerde. Hij leek wel een tijger die bloed had geroken. Hij had vooropgesteld dat 2021 het jaar zou zijn waarin hij Mamata Banerjee van de macht zou stoten ten voordele van zijn eigen hindoenationalistische BJP-partij. Maar haar meetings brachten meer mensen samen dan de rallies waarbij de nationale leiders massaal menigten hadden opgetrommeld en ingehuurd.

De Indiase deelstaten en union territories (Maps-of-India.com).

Niettegenstaande de vernederingen, beledigingen en pogingen om haar uit de politiek te bannen, maakte Banerjee een geweldige comeback en kreeg ze nog meer macht dan voorheen om West-Bengalen te besturen. Hoewel de opiniepeilingen wel haar terugkeer hadden voorspeld, maar geen grote winst, haalde ze in deze gepolariseerde context 213 zetels binnen.

Suvendhu Adhikari, een van de leiders van de TMC, verliet de partij aan de vooravond van de verkiezingen en vocht tegen Banerjee in Nadigram. “Ik ga voor de 70 procent tegenover de 30 procent”, had hij gezegd, waarmee hij de hindoeïstische stemmen (70 procent) wilde consolideren en de 30 procent van de moslimstemmen overbodig wou maken.

Dat maakt de overwinning van Banerjee en haar TMC tot een ‘triomf van het secularisme’. De politica toonde aan dat de Bengalen niet tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld door communalisme of religieus dogmatisme. (nvdr: ‘communalisme’ is de term die in India wordt gebruikt voor de pogingen om een religieuze en/of etnische groepsidentiteit te construeren en strijd of geweld aan te wakkeren tussen die gemeenschappen.)

2. Een tweede overwinnaar in de zojuist afgesloten verkiezingen in Kerala, Tamil Nadu en West-Bengalen zijn de regionale partijen zelf die een sterke invloed hadden op lokale kwesties en het respect en vertrouwen van de mensen verdienden.

De overwinning van MK Stalin in Tamil Nadu (159 zetels), Pinarayi Vijayan in Kerala (97 zetels) en Banerjee (213 zetels) laten duidelijk zien dat de autonomie van de deelstaten en het gelijkheidsbeginsel in de relaties tussen het centrum en de deelstaten voorrang krijgen. De dagen dat één partij zowel in het centrum als in de deelstaten domineert, zijn voorbij.

Partijen die de problemen van de mensen begrijpen en hun grieven en behoeften verwoorden, hebben in de deelstaten gewonnen. Volgens een extra enquête die na de verkiezingen door de Lokniti-CSDS voor The Hindu werd uitgevoerd, was het ‘lokale’ van het allergrootste belang in de keuze van de kiezers. Mensen staan dichter bij de politieke partij die opkomt voor hun rechten, ambities en dromen.

Pinarayi Vijayans beleid i.v.m. covid-19 zorgde ervoor dat de mensen van Kerala hem weer aan de macht brachten. Men mag niet vergeten dat de jarenlange positieve ontwikkeling van Kerala wordt toegeschreven aan de vruchtbare samenwerking van de drie M’s: marxisten, missionarissen en migranten.

In Kerala won Pinarayi Vijayan (Communist Party of India-Marxist) dankzij zijn aanpak van de covid-19-crisis (foto: OneIndia).

Als het op communalisme aankomt, zijn zij degenen die zich niet zozeer verdedigend opstellen, maar er tegenin gaan. Het land heeft zeker leiders zoals Pinarayi Vijayan en zijn partij nodig om de verspreiding van het communalisme een halt toe te roepen.

3. Ten slotte is het ook een overwinning voor partijen die gekant waren tegen de CAA (Citizens Amendment Act), tegen het nieuwe onderwijsbeleid (NEP), tegen de nieuwe landbouwwetten (cfr vorige nieuwsbrieven) en tegen de covid-19-vaccinatiepolitiek van de centrale regering.

In de hoger genoemde enquête peilde men of er een specifieke nationale kwestie was die een bijzonder grote impact had. De analisten ontdekten één kwestie die in alle deelstaten bijzonder veel weerklank vond: de CAA. In de vier staten was het verzet tegen de CAA veel groter dan de steun ervoor.

De laatste tijd hebben de deelstaatpremiers (chief ministers) van Odisha en Andhra Pradesh hun ongenoegen getoond over het beleid en de programma’s van de centrale regering in Delhi.

Nu door de overwinning van verstandige leiders de hoop wordt hersteld, is de tijd rijp voor een Federaal Front of een Derde Front op nationaal niveau dat zich kan verzetten tegen de eenzijdige acties van de centrale regering.

Mamata Banerjee zou een zeer geschikte persoon zijn om dit initiatief voor een Federaal Front in gang te zetten en de regerende BJP-partij in de nationale verkiezingen van 2024 eruit te gooien.

Bernard D‘ Sami

Bernard D’ Sami is senior fellow, verbonden aan het LISSTAR, Loyola College, Chennai, Tamil Nadu

(vertaling uit het Engels: Marc Colpaert)

Dit vind je misschien ook leuk...