Redactioneel nr 26

Beste lezer,

Net voor het uitsturen van deze nieuwsbrief liep het bericht binnen dat Dominicaan en islamoloog Emilio Platti op zondag 24 oktober plots was overleden. We beginnen daarom deze nieuwsbrief met een ‘in memoriam’ voor de man die voor vrienden en bekenden in binnen- en buitenland zoveel heeft betekend. Ook voor CIMIC was dat zo. We volgden zijn denklijn.

Hij zou ons initiatief om op 20 november de congresdag te organiseren rond Ibn al-‘Arabi enorm gewaardeerd hebben. Met hem in gedachten kondigen we dit initiatief nogmaals aan. Stip 20 november aan in je agenda en lees de inleiding over de visionaire mysticus-filosoof, een ‘heldere bron’ van de islam, voor wie religieuze diversiteit een must en een vanzelfsprekendheid was.

Verder brengen we de complexe toestand in het reusachtige Oekraïne onder de aandacht. Yurii Sheliazhenko schrijft een pleidooi voor vrede. Hij vraagt de wereldwijde vredesbeweging een universeel vredesplan te ontwikkelen en uit te voeren “dat effectiever en realistischer is dan de strategieën van de nieuwe koude oorlog”.

Dat is niet alleen nodig op politiek vlak. Ook ecologisch en klimatologisch zit Oekraïne in het oog van een storm. Luc Vankrunkelsven legt uit hoe Oekraïne niet de graanschuur, maar de sojaschuur van Europa dreigt te worden. Hij leidt het artikel van de Nederlandse freelancejournalist Hans Wetzels in, die zich afvraagt of Oekraïne hetzelfde lot zal ondergaan als het Amazonewoud (Wetzels werkt aan een uitgebreid dossier over de Europese Green Deal). Ook Koen Stuyck wijst op de watertekorten in Oekraïne en het overmatig gebruik van pesticiden die de voedselvoorziening bedreigen.

Al deze problemen zullen o.a. deel uitmaken van de klimaattop in Glasgow van 31 oktober tot 12 november, waarover Wilfried Van Hove (EcoKerk) bericht. We zullen in november verslag uitbrengen over die COP26 (Conference of the Parties).

Goed nieuws komt er uit de Filipijnen waar journaliste Maria Ressa (samen met de Russische Dmitri Muratov) de Nobelprijs voor de Vrede heeft gekregen. Ven de la Cruz, zelf van Filipijnse origine, belicht het belang van de journaliste in het zeer onvrije Duterte-tijdperk.

Paul Verhaeghe bespreekt het schitterende boek van Annelien de Dijn ‘Vrijheid. Een woelige geschiedenis’. Een rode draad is dat het verzet tegen vrijheid-als-zelfbestuur altijd gebaseerd is op angst voor herverdelingsmechanismen, die het gevolg zijn van zelfbestuur. Democratie wordt dan door mensen zoals Duterte gezien als een bedreiging van de vrijheid.

Een treinanekdote van Luc Vankrunkelsven brengt ons bij de woke- en cancel-cultuur. Joël Ndombe en Liana Tshatshi zoeken uit wat het verschil is tussen ‘woke’-zijn en ‘cancelen’.

Dat ‘de vrijheid’ steeds weer in het gedrang zal komen, bleek maandag 25 oktober nog bij de staatsgreep in Soedan. We brengen een interessante bijdrage van professor Kiwuwa uit The Conversation. Maar de burgers en vakbonden laten het er niet bij. “Onderschat de massabewegingen niet”, besluit Kiwuwa.

Veel lees- en ‘huis’werk. Alle reacties zijn welkom. En we hopen je te mogen ontmoeten op 20 november in het H.-Hart Instituut in Heverlee op het congres over Ibn al-‘Arabi en ‘Heilige Verbeelding’. Want verbeelding zal er in de komende decennia nodig zijn. Heel veel verbeelding.

Het redactieteam,

Marc Colpaert