De Cerrado en de EU-Mercosurdeal

Op 26 maart 2021 bestaat het samenwerkingsverband Mercosur (Argentinië, Brazilië, Uruguay, Paraguay) 30 jaar. Twintig van die dertig jaar is er vruchteloos onderhandeld tussen de Europese Unie en Mercosur om tot een ‘vrij’ handelsakkoord te komen.

En wat blijkt? In januari 2019 komt de extreemrechtse president Jair Messias Bolsonaro in Brazilië aan de macht. Eigenlijk een marionet van buitenlandse machten. Zie mijn stuk over de afzetting van president Dilma Rousseff en de onterechte gevangenzetting van ex-president Lula: https://tinyurl.com/7cbcnn2d

De ‘messias’ is nog geen zes maand aan de macht, of de deal is rond. Zie mijn eerste reactie van toen: https://tinyurl.com/b97km6y8

Het is duidelijk een handelsovereenkomst van het verleden: ‘Cows for cars’. En gaat straal in tegen klimaat- en andere internationale akkoorden. Ondertussen is er al veel gebeurd. In het najaar van 2019 startte een Belgische coalitie met 11.11.11 en vele andere partners.

We maakten een dossier in twee talen en hielden twee webinars om te informeren en te mobiliseren. De Nederlandstalige versie, kan je hier downloaden: https://tinyurl.com/67vnda8

Ook internationaal wordt er samengewerkt (zie de indrukwekkende lijst op https://stopeumercosur.org/ ), want in de Europese Unie heeft om de zes maanden een ander land het voorzitterschap van de raad van ministers.

Zo wou kanselier Merkel de tweede helft van 2020 onder Duits voorzitterschap landen (gezien het belang van de Duitse ‘cars’), maar gaandeweg begon ze in te zien dat dit een slecht akkoord is.

Actie op woensdag 3 maart 2021 in Brussel van de ‘Say No EU Mercosur’-coalitie (foto: François Dvorak).

Van januari tot eind juni 2021 zit Portugal voor. Portugal had ook de ambitie om te landen, maar het zit er waarschijnlijk weer niet in. De vier landen van de Mercosur, de 27 landen van de Europese Unie én het Europees Parlement moeten de overeenkomst nog ratificeren. En dat wordt moeilijk. Het verzet groeit niet alleen in de civiele maatschappij, ook landen en regio’s (o.a. Wallonië en Brussel; Vlaanderen is nog altijd in zijn nopjes met de deal…) beginnen zich te roeren: Ierland, Oostenrijk, Frankrijk, ja zelfs believers als Nederland en Duitsland hebben nu hun vragen.

In dit algemene kader van Mercosur-Europese Unie lanceert Wervel een Cerrado Manifest. Sinds 2009 focust Wervel op dit unieke gebied van 2 miljoen km2 en dat op vraag van sociale bewegingen en universiteiten van centraal Brazilië.

Ook internationaal wordt er samengewerkt tegen het handelsakkoord EU-Mercosur, want in de EU heeft om de zes maanden een ander land het voorzitterschap van de raad van ministers. Hier een actie in Brussel op woensdag 3 maart 2021 van de ‘Say No EU Mercosur’-coalitie (foto: François Dvorak).

Europa heeft een grote verantwoordelijkheid in de vernietiging van dit miljoenen jaar oude ecosysteem en zijn oorspronkelijke volkeren, want de meeste soja voor onze ‘vleesproductie’ komt uit deze regio. Zie: https://cerradoteam.wixsite.com/cerrado/blog

Luc Vankrunkelsven

Internationaal webinar op 25 maart

Op donderdag 25 maart organiseren we een internationaal webinar met o.a. de Belgische ambassadeur in Brasília, Kathleen Van Brempt (SP.A) van het Europees Parlement e.a. (van 17u tot 17u45 in het Engels; van 17u45 tot 18u30 in het Portugees). Inschrijven kan hier: https://tinyurl.com/24mfpfa5